Volg ons via

Voor mobile push en zet in voorscherm

TROMP_Mobile_App.html

Over de Tromp

In 2006 werd de opgerichte Stichting Tromp (27-04-2006) eigenaar van de Groningse koftjalk Tromp. Op dat moment was het schip na vele namen en dito omzwervingen door Europa compleet verwaarloosd. Jelle Andreas Talsma en Andries Hamstra - bestuursleden van de stichting - hebben zich jarenlang ingezet om de koftjalk te restaureren en zodoende te behouden als cultureel erfgoed. Dit deden zij onder andere met behulp van leerlingen die behoefte hadden aan praktijkgerichte leerplaatsen, zoals langdurig werklozen en ex-gedetineerden (werk na detentie) als onder meer toekomstige scheepsbouwers. Samen met deze werkers is het zeilschip in oude staat hersteld.

In juli 2014 is de stichting aangevuld met twee nieuwe bestuursleden - Eelke Dijkstra en Freddy de Groot - en zijn de doelstellingen van de Tromp verder geconcretiseerd. Wanneer de restauratie is afgerond zal de Tromp naast het verkrijgen van subsidies en donaties zoveel mogelijk inkomsten moeten genereren om het te behouden als maritiem erfgoed. Vanaf medio 2015 zal getracht worden het schip ook in te zetten voor bijvoorbeeld het vervoeren van vracht, exposities, festiviteiten en culturele evenementen. En dat allemaal met een CO2-vrij transport.

Er zijn op dit moment slechts vijf tot zes koftjalken, waarvan de Tromp de enige ter wereld is die de originele staat zoveel mogelijk heeft benaderd. De Tromp werd in 1912 gebouwd in opdracht van de welvarende Hermannus Schling uit Groningen. Hij doopte het schip, dat bekend werd onder de naam Tromp, 'Lammechiena II'.  De koftjalk begon haar lange levens levensloop in 1912 als tweemast koftjalk in Martenshoek. Na een periode van meer dan 100 jaar heeft het schip een interessante geschiedenis in haar kielzog met een bewogen verleden. De laatste decennia werd het schip er niet beter op en wisselde menig maal van eigenaar.

WELKOM BIJ STICHTING TROMP